Yazılımın orkestrası
Bir müzik eserini 24 müzisyen çalacaksa, acaba sayıyı azaltsak ne olur? Bestecinin eseri yerine, eksik sesli bir müzik olur.
Yani olmaz.
Ama oluyor. Şöyle: “Notion” isimli bir yazılım var. Bunda, “o” eseri çalacak müzisyenlerden bazısının müzikleri saklı. Bilgisayara bu yazılımı yükleyince, eserin müziği de hazır. Geri kalan canlı müzisyenler artı bu yazılım eşittir o müzik.
Paradan tasarruf. Üstelik, her seferinde müzik gayet pürüzsüz çalınıyor. Hiçbir aksama yok. İşin içinde sendika yok. Hastalanan müzisyen yerine kimi bulacağız
derdi yok. Tak fişi, çaldır eseri.
Bitsin.
Ama çalınan şey, bir CD değil.
Yazılım, orkestra şefinin müdahalesine uyum sağlayacak teknik esneklikte hazırlanmış.
Örneğin, her çalgının
parçası (partisyonu) ayrı. Yönetmen, parmağını klavye gibi bir cihaza dokundurarak müziği hızlandırır,
yavaşlatır. Eğer eserde şarkıcı varsa, yazılımı, şarkıcının hızına ayarlayabilir.
Şef sadece tek bir parmağıyla
orkestrayı yönetebilir.
“Notion”ın sihirbazlığı, 600 dolarlık
bir yazılımdan ibaret. Bunu indirince,
artık ne set işçisine ihtiyaç var.
Ne teknisyenlere. Ne kablolarla uğraşmaya. Ve “Notion”daki
müziğin sesi, şuradan buradan
değil – Londra Senfoni Orkestrası’ndan.
Bir Amerikan müzik yazılımı
neden bir İngiliz senfoni orkestrasının sesini kullanmış? Çünkü Amerikan
müzik sendikaları, üyelerinin
çalışma hakkının gasp edildiği
gerekçesiyle “Notion” türü sayısal kayıtçılarla işbirliği yapmıyor. Ve, “Notion”ı, New York’un tiyatro ve müzikaller semti Broadway’de kullandırtmıyor.
Bu alanda “Notion” kadar başka uygulamalar da var: “Realtime
Music Solutions” tarafından çıkartılan üç ürün: Sinfonia, OrchExtra ve InstrumentalEase. Bunlar da canlı
müzik yerine, önceden kaydedilmiş,
ama sofistike bir sistemle “canlıymış” duyumu veren müzik sunuyor.
Ve kurulumu o kadar kolay,
masrafı o kadar az.
Amerikalı sendikacılara rağmen,
bu sistemler, popüler müzikaller ve müzik gösterileri için
CD işlevi görüyor. Örneğin “Sinfonia”
repertuarında şimdi “Opera’daki Hayalet” müzikali var artık – olduğu gibi,
tekmili birden.
Ayrıca “Cinderella” ve “Batı Yakasının Hikayesi” de. Bir yapımcı, örneğin
“Evita”yı sahneye koymak istiyorsa, sadece sahne sanatçılarını bulsa
yetecek. Müzik için orkestraya ve
şefe ve onca insana uçak bileti + otel ayarlamaya v.s. gerek yok çünkü.
Bu sistemler, klasik müzik konserleri
için değil. Daha eğlenceye dönük ve müzikal sanat düzeyi daha gel-geç
nitelikli müzikaller ve müzikli
gösterilere uygun.