Podyumda giyilen sanat eseri
Japon moda tasarımcısı İssey Miyake, nanoteknoloji ve bilgisayar destekli dikim ve dokuma kullanarak yepyeni bir defile hazırladı.
Paris’teki 2012-13 Kış Defilesi’nde mankenler, podyumda “canlı” olarak hazırlanan kreasyonları giyerek defileyi sundular.
Şöyle: Podyumda, yüksek elbise askılıkları vardı. Üzerlerinde, gelişigüzel gibi atılmış renkli kumaşlar. Görevliler, buhar püskürten ütümsü cihazlarla bu kumaşlara yaklaşarak, buharı üzerlerine tuttular. Kumaşlar, yapılarına önceden “yedirilmiş” kıvrım ve bükümlere göre şekle girmeye başladı. Ve ortaya bir giysi çıktı. Manken, bu giysiyi giyerek tanıttı.
Bir moda defilesinde ilk kez böyle bir sunum… Moda tasarımına getirdiği özgün şekil, biçim, renk ve tarzla bilinen İssey Miyake, şimdi de podyumda böylesi yenilikçi bir uygulamayla haber oldu. 1997’den beri zaten moda tasarımında, daha önce hiç denenmemişleri deniyor. Bu işler için Ron Arad gibi yenilikçilikte öncü mimar ve grafik tasarımcılarla çalışıyor.
Miyake, Japon kağıt süsleme sanatı Origami’yi, giysi tasarımına taşımaya başlamıştı. Japonların sanata dönüştürdükleri kağıt
katlamayı, giysi tasarımında kullanan Miyake, iki boyutlu gibi duran kumaştan
üç boyutlu giysi çıkartıyor.
Kumaşı -Japon geleneksel kültüründe Shibori denilen bir teknikle – büküp sıkıştırarak, kumaş tekrar açıldığında yüzeyinin üç boyutlu bir görünüm kazanmasını
sağlıyor.
Bu işin Türkçesi: Dönüşümsel Yenidenleştirme (?). Zaten, ingilizcesi de anlaşılmıyor: Transformational Reconstruction. Klasik iki boyutlu “patron” kesimi değil, kumaşın vücudun üzerindeki oturuşuna göre “organik” olarak yapılan bir kesim… Düzinelerle tasarımcının
cirit attğı moda dünyasında, “farklı” olmanın yolu inovasyondan geçiyor işte.