Değişimin merkezinde Metaverse olacak
Metaverse ve XR (genişletilmiş gerçeklik) kavramlarının popülerleşmesiyle uzmanların geleceğe ilişkin öngörüleri de iş dünyası için önemli yol haritası sunuyor. KPMG’nin raporundaki öngörülere göre, gelecekte iş dünyasını ve toplumu her alanda kökten değiştirecek yenilikler bekliyor. Raporu değerlendiren KPMG Türkiye Şirket Ortağı, Veri, Analitik ve Dijital Lideri Gökhan Mataracı, “Yeni dünyada daha canlı odaklı, adil ve sürdürülebilir bir toplum kavramı oluşturabilecek fırsatlarımız var. Metaverse ile kaynakları daha optimum seviyede tüketip fırsat eşitliğini tüm dünyaya yayabiliriz. Doğanın ekosistemine zarar vermeden kendi kurgularımızı gerçekleştirebiliriz. Metaverse’i sadece bir dijitalleşme değil aynı zamanda iklim değişikliğini olumlu yönde değiştirecek bir fırsat olarak görmeliyiz” yorumunda bulundu. İşte KPMG’nin raporuna göre gelecekte bizleri bekleyen yeni dünya:
Mars’a ilk adım: Önümüzdeki yıllarda Mars’ta yürüyen bir insanın o anlarının yayınlanmasının yollarından biri de Mars’a yerleştirilecek 360° kameralar aracılığıyla sanal gerçeklik olabilir. İlk kişi Mars’ın yüzeyinde ilk adımı attığında, XR ve metaverse teknolojileri de tıpkı TV’de olduğu gibi daha da yaygınlaşacaktır. İnsanlar, bu olayı televizyondan izlemek ya da bu yeni teknolojilerle tarihi adımı atan kişinin yanında olmayı tercih etmek arasında kalacak. Bence birçok insan da dünyada önemli bir adım atacak ve bu deneyimi sanal dünyada ilk elden yaşayacak.
Finansal değerin değişimi: 2030’a kadar insanlar metaverse dünyasında gerçek dünyadan daha fazla zaman geçirecek ve metaverse dünyasındaki finansal değerler, fiziksel dünyadaki varlıklarının finansal değerine meydan okumaya başlayacak. İnsanlar bu yeni sanal dünyada iş başvurusunda bulunacak, geçimini sağlayacak, alışveriş yapacak, arkadaşlarla tanışacak ve hatta evlenecek. Ayrıca insanlar sanal gerçeklik dünyasında tam zamanlı işlerde çalışacak. Sanal gerçeklik içinde insanları karşılayan, onlara etrafı gezdiren ve onlara hizmetler sunan tam zamanlı çalışanlar olacak. İnsanlar ürün satın almak için VR kullanacak. Bu nedenle müşteri hizmetleri, alışveriş ve diğer etkinlikler için de dijital insanlar hizmet verecek, bu şekilde destek sağlayacaklar.
Sanal dijital ikiz: Gerçek dünya sürücüsüz araçlar, kişisel sensörler ve dronlar tarafından sürekli dijital olarak haritalandırılacak, bu nedenle dünyamızın sanal dijital ikizi çok zengin olacak. XR her yerde olacak ve etkileşim kurmak, iletişim kurmak ve iş birliği yapmak için birçok arayüz seçeneğimiz olacak. Kişisel yapay zekâ ikizlerimiz, bizi metaverse evreninde temsil edecek, işleri inisiyatif alarak yapacak veya bu ikizlerimiz doğrudan fiziksel gerçekliğimize dijital bir protez sistemi olarak entegre edilecek. Düz ekran, klavye ve fare ortadan kalkacak ve sanal gerçeklik gözlükleri ve kontakt lensler ile bu teknolojilerin yerini alacak. Yeni arayüzü kontrolleri gelişecek.
Yüksek riskli işler: Simüle edilmiş ikiz dünyamızdan elde edilecek sentetik veriler, robotları problem çözme konusunda yönlendirecek ve insanları yüksek riskli işlerden kurtaracak. Uzay yolculuğu, denizaltı keşfi ve tehlikeli ortamlarda çalışma gibi fiziksel deneyimlere yönelik sanal seyahat yaygınlaşacak. Sentetik veriler ve simülasyonlar, AR ve VR deneyimlerini teknik olmayanlar için daha gerçek ve daha etkili hale getirmek için büyük araçlar olacak
Yapak zekâ eğitmenleri ve VR kampüsler: Geleneksel yüksek öğrenimi sunmak için gereken fiziksel altyapı ve işletme maliyeti her geçen gün daha da artıyor ve bu maliyetler sürdürülebilir değil. Yüksek ve kaliteli eğitime erişim daha demokratik hale gelecek, müzeler gibi dijitalleştirilmiş bilgi ve varlıklar sanal bir kampüste sunulacak. Öğrencilerin büyük bir bölümü AI eğitmenleri tarafından desteklenen bir VR kampüs aracılığıyla yüksek öğrenime katılacak.
Potansiyel tehlikeler: Beş yıl içinde dünya çapında yüz milyonlarca VR cihazı kullanılması bekleniyor. 10 yıl içinde telefonlar kadar olmasa da popülerlikleri daha da artacak. Sanal gerçeklik cihazlarından günde 12 ila 15 saate varan deneyimler yaşanacak. Bu da veri yakalama, iletişim kurma, reklam yapma ve insanları yönlendirme potansiyeline sahip olacak. Metaverse dünyası şimdiye kadarki en etkili reklam aracı olabilir. Bu potansiyel hemen hemen tüm teknolojilerde olduğu gibi iyilik veya kötülük için kullanılabilir. Kesinlikle iyilik için çok fazla potansiyel var, ancak bazı potansiyel tehlikeler de yok diyemeyiz. Bu nedenle endüstrinin ve hükümetlerin bu potansiyellerin farkında olması ve bunların önüne geçmesi önemlidir. Metaverse sistemi, bu güce sahip olmanın ahlaki yönü açısından sorumluluk getirecek kuralları ve yasaları da gerekli kılacak.