Metaverse, ekonomiye önemli katkılar yapacak
Metaverse ekonomisi dünyada ve Türkiye’de büyümeye devam ediyor. Bağımsız kuruluşlar tarafından yapılan araştırmlar dünya genelinde insanların yüzde 90’a yakınının metaverse platformuna ilgisi olduğunu gösteriyor. Ayrıca Türkiye’de 10 kişiden 7’sinin Metaverse kavramına ilgi duyduğunu, araştırdığını ya da bu evrende yer aldığını ortaya koyuyor. Metaverse ekosisteminin başarılı bir şekilde oluşturulması Türkiye için ciddi bir ekonomik potansiyel yaratabilir. Metaverse’ün e-ticaret, perakende, turizm, kültür-sanat eğitim, oyun ve e-spor başta olmak üzere farklı sektörler üzerinden Türkiye’ye potansiyel ekonomik katkısının 2035 yılına kadar 37,5 milyar dolara ulaşması bekleniyor. Temelleri 2017 yılında atılan ve o tarihten itibaren kurgusal evrenler inşa eden GoArt Metaverse, sektörün en önemli oyuncularının başında geliyor.
GoArt Metaverse Kurucusu ve CEO’su Burak Soylu, “Platformumuzun temellerini 2017 yılında attık. GoArt APP’imizde bugün itibariyle 100 binden den fazla kullanıcımız bulunuyor. Geçtiğimiz yıla göre yüzde 100 büyüme gösterdik. 2022 yılını pozitif bir nakit akışı ile tamamladık. 2024 yılında geçen yıla göre 2 kat büyüme hedefliyoruz. Ayrıca müşteri portföyümüzü de yaklaşık olarak 1 milyon kullanıcıya çıkarmayı amaçlıyoruz. 2023 yılında yaptığımız yeni iş birlikleriyle ve dijital pazarlama çalışmalarımız ile kullanıcı sayımız her geçen gün artıyor.” dedi. Soylu, şöyle devam etti:
“Önümüzdeki dönemde kullanıcılarımızın kendi alanlarını geliştirebilecekleri bir araç geliştirmek istiyoruz. Bu gelişme, platformun içerisinde sunduğumuz içerik sayısını daha hızlı artırmamızı sağlayarak kullanıcılara daha geniş ve merak uyandırıcı bir sanal dünya deneyimi sunacak. Dış dünyadaki partnerlerimizin geliştirdikleri oyunların da GoArt Metaverse ortamında oynanabilecek hale getiriyoruz. Çekirdek yatırım (Seed Round) turumuzu uluslararası bir yatırım grubunun liderliğinde tamamlamayı hedefliyoruz. Ayı sezonu, kripto ve blockchain ekosistemi için zorlu bir süreçti. Bizler de bu süreci önceden öngörerek çıkarmayı hedeflediğimiz Token’ımızın piyasaya çıkışını erteleme kararı aldık. Kendi kripto para birimimizi çıkarmak için çok fazla imkânımız var. Token ile ilgili stratejimizi, yol haritamızı, utilityleri ve yönetim biçimilerinizi hazırladık. Ekosistemdeki regülatif belirsizliklerden ötürü uygun bir noktaya gelinceye kadar lansmanı park ettik. Yakın gelecekte bu durumun çözülerek ilerleyeceği düşünülüyor. Token’ımızı 2024 senesi içerisinde çıkarmayı hedefliyoruz.”
Gelecek 5 yıllık hedefleri hakkında açıklamalarda bulunan GoArt Metaverse Kurucusu ve CEO’su Burak Soylu, “Büyüme hedeflerimizi temelde turizm, marka iş birlikleri ve Creator Tools (Geliştirici Araçları) olmak üzere 3 ana strateji etrafında pozisyonlandık. Bu doğrultuda sektörde ülkelerin turizm gelirlerini artıracak bir Web3 çözümü olarak yer alıyoruz. Bununla birlikte, markaların müşteri ilişkilerini çok daha gelişmiş bir sadakat yapısı altında büyütme imkânı veren sanal marka alanlarımız bulunuyor. Kullanıcıların markalar için yaratılan alanlarda daha fazla zaman geçirmeleri ve sosyalleşmeleri ön planda tutacağız. Ayrıca, büyüme hedeflerimize paralel olarak önümüzdeki yıllarda canlıya alacağımız User Generated Content (Kullanıcıların Oluşturduğu İçerik) (UGC) aracı ile kullanıcılarımız kendi 3 boyutlu alanlarını yaratabilecek duruma gelecek. Kullanıcılarımız aynı zamanda Web2’deki sosyal medya hesaplarını ve paylaşımlarını Web3’te oluşturabilecekleri alana entegre edebilecek. Bu üç alanı sürekli geliştirerek büyütmeye devam edeceğiz ve şu anda önceliğimizi turizm ve marka iş birlikleri oluşturuyor. Ancak önümüzdeki yıldan itibaren turizm tarafında operasyonlarımız için Orta Doğu ve Kuzey Afrika (MENA) bölgesinde ciddi bir büyüme öngörüyoruz. 2025 yılı için Doğu Asya’da ve 2026 yılı için de Amerika’da büyümeyi hedefliyoruz.
Metaverse ekonomisinin dünyada ve Türkiye’de yaratığı ekonomik değer ve gelecek dönem fırsatlarına da değinen GoArt Metaverse Kurucusu ve CEO’su Burak Soylu, “Halihazırda globalleşmiş bir firmayız. Web3 ve blockchain alanlarında Polygon, Chainlink, Blockchain Game Alliance, Chromaway gibi global iş birliklerimiz bulunuyor. Global Metaverse pazarı 2021’de bu yıl itibarıyla 52 milyar dolar değere ulaştı. Uluslararası finans kuruluşu Citi tarafından hazırlanan Küresel Metavarse Perspektifler ve Çözümleri (Citi Global Perspectives & Solutions (Citi GPS) raporuna göre bu meblağın 2030 yılında 8 ila 13 trilyon dolar arasında bir değere erişmesi ve 5 milyar kullanıcıya ulaşılması öngörülüyor. Bu tahminler sadece VR gözlüklere bakılarak yapılmıyor. Mobil tabana da bakılıyor. Aksi halde sayı 1 milyarı aşamazdı. Rapora göre Metaverse, masaüstü bilgisayardan, oyun konsollarından, cep telefonlardan erişilebilen bir ortam sunacak ve mobil tabana da yayılacak.” dedi.
Soylu, “Dünya’nın şu andaki gayrisafi milli hasılası yaklaşık 100 trilyon dolar. Bunun 4’te 1’i e-ticarette dönüyor ve burada 25 trilyon dolarlık bir hacimden bahsediyoruz. 8-10 yıl öncesine kadar ‘ben mağazada görüp bakmadan bir şey almam’ diyen herkes, bugün çevrimiçi alışveriş yapıyor. Ayrıca hepimiz televizyon, tablet ya da telefon gibi iki boyutlu ekranlardayız. Artık üç boyutlu bir dünyaya geçiyoruz. Bu durum tüketicinin alışveriş deneyimini de iyileştiriyor. Bir buzdolabı satın alacağınızı düşünelim. Mağazaya gitmek çok büyük bir efor ve zaman gerektiriyor. O nedenle çevrimiçi satın almaya yöneliyorsunuz. Buzdolabını beğendiniz, peki kapağını açıp içine bakmak istemez misiniz? İşte Metaverse bunu oturduğunuz yerden yapmanıza imkân sağlıyor. Yakın gelecekte, buzdolabının soğukluk derecesini bile hissedebileceksiniz. Giyilebilir teknolojiler hızla gelişiyor. Silikon Vadisi bunları konuşuyor. Çevrimiçi bir alışverişte tüketiciyi platformda tutmak çok zor. Telefonunuza düşen bir bildirim anında dikkatinizi dağıtabiliyor. Ekrana yukarıdan bir mesaj düştüğünde, gözünüz kayıyor. Deneyim yarıda kalabiliyor. Metaverse’te ise kurgunun görsel standartları öyle yüksek ki giren çıkmak istemiyor. Bu nedenle Web3’te hemen çıkma oranları Web2’ye göre çok düşük. GoArt’da bir kullanıcı ortalama 40 dakika evrende kalıyor. Bunu herhangi bir e-ticaret sitesinde yapmanız nerede ise imkânsız.” diye konuştu.