Metaverse, oyun dünyasında ‘doğru’ konumlanma çabasında
Metaverse, gün geçtikçe popülerliğini artırıyor. Uzmanlara göre Metaverse’in bu gelişimi yeni iş kollarında değişimi de beraberinde getirecek, hatta yeni iş kolları ortaya çıkacak. Gaming in Turkey Oyun ve Espor Ajansı Kurucusu Ozan Aydemir, Metaverse evreninde doğru bilinen yanlışları ve yeni evrenin oyun dünyasına olan etkisini anlattı.
Facebook’un kurucusu ve CEO’su Mark Zuckerberg’in 28 Ekim 2021’de yaptığı açıklamalardan sonra Metaverse’in bir anda popülerlik kazandığını belirten Ozan Aydemir, “İlk olarak 90’larda bilimkurgu romanlarında ortaya atılan Metaverse ile ilgili büyük bir bilgi kirliliği var. Özellikle Türkiye’de yanlış anlama ya da bu akıllara kazınmaya çalışılan Metaverse kavramını yanlış algılatarak farklı işlerle haksız kazanç elde etme düşüncesi gözleniyor. Yıllardır markalar için yaptığımız oyun içi ürün yerleştirme ya da oyun içi reklam modelleri haksız kazanç elde etmek isteyenler tarafından Metaverse adını aldı. Bu doğru bir yönlendirme değil. Metaverse kavramını daraltmak yanlış olur. Hayal edilen Metaverse henüz yok. Yaratılmak istenen kavram, bir online dünyalar topluluğu ve fiziksel dünya ile dijital dünyanın sınırlarını kaldırmak üzerine kurulu. Facebook’un çatı şirketi Meta platformu başta olmak üzere birçok büyük firma şu an bu konu üzerine çalışıyor” dedi.
Günümüzde birbirinden bağımsız oyunlar, alışveriş platformları, bilgi, iletişim platformları gibi yüz binlerce online dünya olduğunu kaydeden Aydemir, “Metaverse kavramı tüm bu dünyaları tek bir yerde toplayan, kapsayan ve birleştiren merkeziyetsiz online bir evren olma iddiasında. Metaverse’i anlamanın en kolay yolu da filmlerden geçiyor. Bu konuda yapılmış en iyi film de Steven Spielberg’in yönettiği 2018 yapımı “Ready Player One”dır. Teknik olarak şu an kullanılan hardware ürünleri ve internet altyapısı Metaverse için uygun değil. Facebook’un tanıtımında kullandığı ya da filmlerde gördüğümüz her şey şu an da sadece kurgu. Gerçekleşecek mi bunu zaman gösterecek” dedi. Aydemir, şöyle devam etti:
“Metaverse için mevcut internet ve bilgisayar altyapımız müsait değil. Daha Metaverse’nin “M”sindeyiz. Şu an sanal evren için sanal gerçeklik kaskları kullanılıyor. Sanal gerçeklik kaskları, 3 boyutlu görüntüleme teknolojisi ile sanal bir ortamda hissedilmesini sağlıyor. Kasklar çok ağır, uzun süre kafamızda taşıması oldukça zor, çözünürlükleri oldukça düşük ve çoğu bilgisayara bağlı çalışmak durumunda. Ayrıca bir hissiyat ya da deneyim de çok mümkün değil, sadece olduğunuz yerdesiniz. Sanal dünyada eğilmek, kalkmak, hafif ileri geri gitmek gibi belli hareketlerle sanal dünya ya da oyunlarda limitli bir interaktif deneyim yaşatıyor. Oyun firmaları kendi dünyalarını başka sanal dünyalarla birleştiriyor ve oyundan bağımsız, filmlerdeki kahramanların oyuna dâhil edilmesi, konserler gibi oyunculara çok farklı içerikler sunuyor. Dev oyun firmaları, büyük yatırımlar yaparak başka oyun firmalarını ve oyunlarını kendi bünyelerine dâhil ediyor. Tüm bunlar dışında blockchain altyapılı oyun sistemleri de bulunmakta. Bu tarz oyunlar da oyunculara kripto altyapısı ile hem oyun oynama hem de tamamen sanal bir evrende alma, satma ve reel para kazanma imkanı sunuyor. Diğer yandan Türkiye’de de çalışmalar başladı. Yerli firmalar kripto tabanlı oyunlar yapmaya başladı ve sadece kripto altyapısına uygun hizmet verebilecek ekipler kuruldu. Türkiye’deki oyun firmalarının Metaverse çalışmaları 2022 sonu veya 2023’de daha net ve somut adımlar göreceğimizi düşünüyorum. NFT dünyasına da yerli girişler yapıldı ve yapılmaya devam ediyor. Oyun sektörü, eğer hayal edilen Metaverse dünyası yaratılabilirse domine edecek yegane sektör, hem de her anlamda; Eğlence, rekabet ve gelir. Oyunlar, oyunlaştırılmış dünyalar bu işin temelini oluşturuyor.”