Oyun dünyası bulutların üstünde
Bulut, BT dünyasının önemli bir dayanak noktası halini aldı. ‘Bulut oyun’ ise yeni bir gündem başlığı. DE-CIX Teknoloji Başkanı Dr. Thomas King, bu alandaki zorlukları ve bulut oyun dünyasında atılması gereken adımları şöyle anlattı:
“Online oyun aracılığı ile nispeten küçük bir veri iletimi gerçekleşti ve büyük program dosyaları, kullanıcının kendi sabit diskinde depolanıyor. Ama bulut oyun konsepti bunu değiştiriyor. Tüm bilişim operasyonları bir sunucu üzerinden yürütüldüğü için oyunların lokal kurulumlarına gerek kalmayacak. Evdeki masaüstü bilgisayar, akıllı telefon gibi cihazlar birer ‘çıktı medyası’ olarak konumlanacak. Oyunların buluttan iletimi konusunda hala bazı zorluklar var. Misal, eğer içerik 4K içinde iletiliyorsa, bant genişliği gerekliliği de buna göre artıyor. Standard bir HD iletimi 3 ila 5 Mbps’e gerek duyuyor, ancak bu ileti 4K kalitesindeyse kompresyona bağlı olarak bu gereklilik 20 ila 50’ye çıkabiliyor. Bant genişliği gerekliliklerine ek olarak, bulut oyun için gecikme süreleri de önemli bir sorun. Düşük gecikme süresi birçok faktöre bağlı ve bunlardan biri de uzamsal yakınlık. Veri iletimi için ışık hızı, doğal bir hız sınırı. Bazı noktalarda, örneğin her zamankinden çok hızlı bir iletimi çok mümkün değil. Bu nedenle farklı yöntemler gerekiyor. Bu kapsamda sunucu ve devreler kullanıcıya yakın olmalı. Veri paketleri halihazırda Frankfurt’tan Madrid’e 15 milisaniyede iletiliyor ve tüm Atlantik’te bu süre 40 milisaniye daha uzun. Bulut oyun sağlayıcıların veri ve bilişim kapasitelerini müşterilerine mümkün olduğunca yakın tutmaları bu nedenle önemli.”