VR, Venedik Festivali’nde
Bu yılki 74’üncü Venedik Film Festivali’nde sanal gerçeklik formatında çekilmiş filmler de yarıştı. Bu tek cümle, aslında bir paragraf söylüyor: VR, sanatın bir ifade tarzı olarak kabul edildi. Hem de dünyanın en eski, en prestijli film festivali tarafından.
Festivalde geçen yıl da, VR formatında çekilmiş kısa filmler gösterilmişti. Ama bu yıl, ilk kez yarışma yapıldı. 22 film katıldı. Üç kategoride ödül verildi:
En İyi VR Ödülünü “Arden’s Wake” adlı 16 dakikalık animasyon filmiyle ABD’den Eugene Chung aldı. Filmde, Arden adlı kız ve babası, okyanusun ortasında bir deniz fenerinde yaşıyorlar. İklim değişikliği yüzünden sular yükselince baba kayboluyor. Arden onu aramaya denizin içine dalıyor.
En Başarılı VR Deneyimi Ödülünü ABD’de ünlü kavramsal sanatçı Laurie Anderson ve Hsin-Chien Huang “La camera insabbiata” (Tebeşir/Kil Odası) adlı 20 dakikalık interaktif siyah-beyaz filmle aldılar. Filmi izleyenler “uçarak, havada süzülerek” duvarları kilden bir labirentte dolaşıyor. Bir odası ise, izleyicinin sesine ayarlanmış. Burada söylenecek bir şarkı, heykele dönüşüyor.
En Başarlı VR Öyküsü Ödülünü Güney Koreli Gina Kim aldı. “Bloodless” (Kansız) adlı 12 dakikalık film, Güney Kore’de bir hayat kadınının bir Amerikan askeri tarafından 1992’de hunharca öldürülmesine dair gerçek bir öykü. Film, cinayetin işlendiği Amerikan Üssü’nde çekilmiş.
Festival kapsamında Michael Jackson’ın Thriller (1983) videosunun yeni yapılmış VR versiyonu ve “bunu nasıl yaptık” belgeseli de yarışma dışı gösterildi.
Seyirciler, bu filmleri, oturdukları koltuklar 360 derece dönecek şekilde yapılmış salonlarda izlediler.